måndag 21 januari 2019

Återbruka, återanvända gammla gardiner till något nytt

Gick igenom mitt linneskåp, skulle sortera ut gardiner och annat som hade blivit liggandes alldeles för länge. Ni vet den där lilla samlar ådran, som många av oss har som gör att man lägger på hög i hopp om att det säkert kommer till användning någon gång hade gjort mina hyllor överfulla. 
Hittade ett par panelgardiner som jag inte använt på över tio år, de var inköpta till förra bostaden vi bodde i och har inte passat till de fönster vi numera har.




Mätte ut passande längd,



av tygbiten som blev över 


klippte jag 18 cm långa remsor, 6 cm breda.


Vikte in kanterna och pressade.




 


Sydde 11 stycken


som jag sen fördelade och sydde fast längs långsidan av panelgardinen.


Nya gardinkappor till mitt kök, mycket nöjd med resultatet och med en skön känsla av att de gamla panelgardinerna verkligen kom till återanvändning efter över tio år.
Enkelt och billigt sätt att förnya.







3 kommentarer:

Hantverkarglädje sa...

Så himla snyggt. Att man inte tänkt på detta. Kommer med säkerhet att apa efter denna idé. Ha en bra dag.

annika sa...

Det blev ju kanonbra!
// annika

Evas Pyssel sa...

Så jättesnyggt. Jag gillar verkligen återbruk. Kram till dig från Eva

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails