tisdag 18 juni 2019

Virkad Stor uggla


Vill man ha en stor uggla till dörrstopp eller bara som dekoration så kommer nedan lite tips på hur man kan gå till väga.




























Mina mönster som går att använda till stor uggla Hittar du HÄR och HÄR

Garn som passar till ugglan:  Cahlista,  Svarta fårets Stina, Dropps Paris, Adlibris Cotton Garn 

För att få till tyngden i ugglan använde jag mig av singel grus som jag tvättade  i en hink och sköljde många gånger tills vattnet blev klart och rent, lät torka på några tidningar i solen innan jag använde det. I många av våra varuhus som säljer trädgårdsprodukter hittar du singel grus , dekorations sten och annat som passar till ugglans botten. Jag använde mig av ca 1,6 kg sten till dörrstopps ugglan. Vill man bara ha ugglan som dekoration så använd mindre singel, som gosedjur eller kudde i soffan behövs ingen singel grus.

Klipp ut en stor rundel i något passande tyg, jag använde mig av fodralet till kudden som jag använde för stoppning.

 Tråckla en söm runt om.
 Dra åt så att det blir en påse och fyll med sten 
 Dra åt och fäst tråden med några stygn.
 Lägg förs lite stoppningsvadd i botten innan påsen med sten läggs i. Stoppa resten av kroppen.

Ögonen virkade jag  så här.

Ögon: 
virka 2 lm i svart garn
V1: 6 fm i andra lm från nålen
V2: 2 fm i varje fm - 12 m
V3: 1 fm, 2 fm i nästa fm  upprepa varvet ut = 18 m
V4: 2 fm, 2 fm i nästa fm, upprepa varvet ut = 24 m
V5: Byt färg till vitt. 3 fm, 2 fm i nästa fm, upprepa varvet ut = 30 m
V6: virka runt om 30 m, avsluta med en smygmaska i nästa fm, från föregående varv, ta av garnet, lämna en ca 40 cm lång tråd.

För att dölja skarven vid färgbytet så sy några långa stygn som får fungera som blänket i ugglans öga. 







1 kommentar:

Evas Pyssel sa...

Du är ju fantastisk . Nya tips och virkprojekt varje gång man tittar in, så man får en sådan lust att sätta igång och prova. Jättehäftiga ugglor.
Kram Eva

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails