onsdag 26 maj 2010

Virkade blommor

Alla klara? Nu är det dags för nästa lektion. I dag står det virkade blommor på schemat, för den virkvane så räcker det säker att ni bara tittar på bilden av en färdigvirkad blomma så kommer ni nog på hur man ska göra, inte svårt alls.

Men för er som precis har börjat virka eller för er som funderar på att börja så ska vi noga gå igenom dagens uppgift. Bra att ni har tagit med garn sax och virknål, blommorna kan ni virka i vilket garn som helst, ta vad ni har i era gömmor och naturligtvis så väljer ni färg efter eget tycke. Så roligt att du Pia H. har kommit till vår virkträff!
Lägg upp 6 lm.

Slut dem till en ring med 1 sm.

Varv 1: 1 lm, 12 fm runt lm bågen.

Varv 2: 4 lm hoppa över en fm

1 fm i nästa fm upprepa 5 gånger.
Nu har du 6 st lm bågar.
Avsluta varvet med en sm i första lm.

Varv 3: 1 fm 6 dst 1 fm runt alla 6 lm bågar.
 ( dubbelstolpe är två slag runt virknålen)
Avsluta med 1 sm i 1a fm.

Nu har du gjort en enkel blomma! Det var väl inte så svårt?
Ni är så duktiga!
Klipp av tråden och fäst den

vill du bara ha en enkel blomma
 så ta den andra tråden till att sy fast en passande knapp.


Visst vill ni pröva på att göra en dubbelblomma?
Inte svårt alls!
 Varv 4: Byt ev färg på garnet.
 Vänd blomman så att du har avigsidan mot dig
och stick ner virknålen i mitten av ett blomblad

virka 5 lm, 1 sm i mitten av nästa blomblad, 5 lm, upprepa varvet ut.
Varv 5: Nu måste du vända blomman så att rätsidan är mot dig innan du börjar med att virka 1fm, 1st, 10 dst, 1 st, 1 fm i varje lm båge

avsluta varvet med 1 sm i 1a fm.
Klipp av tråden.
 Fäst tråden.
Välj en fin knapp.
 
 Sy i den och din blomma är klar!

Blommorna frö sår sig lätt:)
och blir fler och fler, trivs i gruppplantering.


Är det något ni undrar över så bara fråga på.
Hoppas att ni nu har blivit inspirerade till att virka
flera söta små blommor.
Hej och hå virka på!

27 kommentarer:

Evashusotorp sa...

Det här ska jag pröva att virka, men jag kan inte alls så vi får se vad det blir.
Eva

Evas Pyssel sa...

Såå gulliga !! Men hur hinner du med alla virkprojekt ? Jag vill så mycket men hinner inte hälften. De här små blommorna blir det ju snabbt många av, så det var ett toppenprojekt. Tänk så fint att lägga ut på det dukade sommarbordet. Jag ska lägga ut tips på andra virkade blommor som jag hittade i en gammal veckotidning. Kommer snart !! // Eva

Whoopieda sa...

Hallo Annika,

wunderschöne Blumen - tolle Farben!

LG Nicole

Tigris Predikantan sa...

Det ser lätt ut och visst har jag virkat någon gång ... men det där beteckningarna.... *ler*. Snyggt iaf!

m sa...

Jättefina blommor! Även om man skulle kunna titta och räkna ut själv, tycker jag att det kan vara skönt att slippa. Det finns ju så många olika modeller av allt och när jag hittar något jag gillar vill jag göra precis som det ser ut och inte sitta och räkna och testa och dra upp och göra om! Dina beskrivningar är jättebra och tydliga!

Unknown sa...

En av mina favoritblommor att virka!
Ha en skön kväll!
Kram!

Rosenvante sa...

Så pedagogiskt du lagt upp det.

MiA sa...

Hej!
Finfina blommor :)
Tack för tipset - men vi har redan flera liknande blommor på MA.

Fiff sa...

Tjusigt!

Pia H sa...

Du är en PÄRLA Annika som hjälper oss som inte är så vana. Vilken bra beskrivning du har lagt upp. Så det här ska jag nog klara oxå :)
Man blir ALLTID lika glad när man kikar in här på din blogg av allt ditt skapande :)))
Bakelserna du gör är ju bara för underbara. Helt utan kalorier.
Ses imorgon vännen.
Kram.

Anonym sa...

Jättefina! Tusen tack för beskrivningen! Blir att testa någon dag.

Hälsn Elvor

yvonne sa...

Underbart,du är så duktig. Kram

Rosor och ruiner sa...

Vilka små godingar! Oj, va längsen jag virkade nåt, så det behövs ju absolut en liten lektion, nu vet jag vart det finns om jag blir virksugen..!

Lisbet sa...

Tack för awarden Annika! Jag tar så gärna emot den!

Sen då jag blir ledig ska jag sitta framför din blogg och vara inspirerad att göra det ena och det andra! :) Du har så många fina tips och idéer!

Ha en fin dag!

LisaMatilda sa...

Roligt att du gillade min blogg. Mycket fint här hos dig också, kul med virkskola! Även jag tycker om att virka, men projekten går lite grann i vågor, inte alltid så intensivt!
Ha en skön dag - hoppas att solen kommer att lysa hos dig!

I det blå huset sa...

Precis vad jag letat efter:) en virkad dubbel blomma att göra till min lilla väska jag virkat.
Anita

Li.W sa...

Tack så mycket för den bra och fina beskrivningen :)
Linda

Black Iris sa...

En så pedagogisk och utförlig beskrivning du åstadkommit.
Jättefint och tack så mycket för beskrivningen.

Maidi

mosteringalisa sa...

Fina blommor,måste pröva...

Angela sa...

Vilken jättefin och intressant blogg! Jag är glad att jag hittade hit :) Skulle just gå och lägga mig igår kväll när jag upptäckte din sida och såg blommorna. Jag kunde omöjligt motstå att virka en på stört. Så idag är jag trött så jag vet inte vad, men jag har en jättefin blomma att nåla fast på jackkragen :D Tack för att du delar med dig av dina recept!

maloppa sa...

Tack för lektionen, har velat virka blommor länge men inte kommit mig för, det ser ju ut som om jag skulle ha en chans att klara det så nu får jag leta fram garn o nål....

Bollebygdsbo sa...

Säger bara ett stort TACK! ;D

Pia H sa...

Jaha, då har jag äntligen kommit igång med blommorna. Lätt som en plätt är det ju, när man får en sån bra beskrivning med utförliga bilder och text :))))
Kommer in och visar dej någon dag.
Kram Pia

skapa och inreda sa...

Vad roligt Pia!!! Det är så kul att kunna inspirera fler att börja virka:)
Kram Annika

MamaDaniel sa...

nice tutorial.. thanks for sharing.. :)

Otaliga projekt sa...

Tackar så mycket för en tydlig beskrivning. Jag ska testa i eftermiddag och sen pimpa mina vantar...
Sarah

Peps sa...

hello, nice blog, please visit my blog too, http://triksulapkartusederhana.blogspot.com thanks

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails