onsdag 19 oktober 2016

Mönster på Virkade Ljusbollar


De är så roliga att virka och blir så otroligt effektfulla när man placerar en ljusslinga i dem. Mysfaktorn blir hög kan jag lova.

För er som inte kan eller vill virka så kan man säkert hitta virkade dukar på loppis som kan användas till ljusbollar. Hoppa då över virkmönstret, sy ihop dukarna och gå direkt till hur man stärker dem med lim och vatten i beskrivningen nedan



Mönster på virkad ljusboll
Med reservation för eventuella små fel som kanske finns i mönstret, hör av er i så fall, 

Virkförklaringar:

lm ( luftmaska)
sm ( smygmaska)
fm ( fast maska)
st ( stolpe)
dst ( dubbelstolpe)
lmb ( luftmaskbåge)

Besök  Virkskola om du vill ha ytterligare hjälp

Garnförslag:
 Renithas lilla garnbod Svartafårets Tilda,
 Hobbii.se Mayflower - Cotton 8/4 Junior.
 Stoff och Stil cotton 8/4

Virknål 2,5-3



Lägg upp 10 lm, slut den till en ring  med 1 sm i 1:a lm

Varv 1: 4 lm, 1 dst om ringen X 4 lm, 2 dst om ringen X. Upprepa X-X ytterligare 8 ggr, 4 lm, 1 sm i 4.e lm från föregående varv. ( det ska nu vara 10 st dst grupper om ringen)

Varv 2: 2 sm i följande 2 m, 1 fm om lmb, 4 lm 1 dst om samma lmb som fm X 6 lm, 2 dst om nästa lmb X. Upprepa X-X ytterligare 8 ggr, 6 lm, 1 sm i 4.e lm från föregående varv.

Varv 3: 1 sm i följande m, 1 fm om lmb, 3 lm, 8 st om samma lmb som fm X 2 lm 9 st om nästa lmb X. Upprepa X-X ytterligare 8 ggr, 2 lm, 1 sm i 3:e lm från föregående varv

Varv 4: 3 lm,  6 st i följande 6st X 3 lm 1 fm 3 lm om lmb, 7 st X Upprepa X-X ytterligare 8 ggr, 3 lm 1 fm 3 lm 1 sm i 3:e lm från föregående varv.


Varv 5: 3 lm, 4st i följande 4st X 3 lm 1 fm 3 lm om lmb,upprepa 1 gång i nästa lmb, 5 st Upprepa X-X ytterligare 8 ggr, 3 lm 1 fm 3 lm 1 sm i 3:e lm från föregående varv

 Varv 6: 3 lm, 2st i följande 2st X 3 lm 1 fm 3 lm  om 1:a lmb,  1 st 3 lm om 2:a lmb, 1 fm 3 lm i 3:e lmb, 3 st Upprepa X-X ytterligare 8 ggr, 3 lm 1 fm 3 lm om den sista lmb avsluta med 1 sm i den 3:e lm från föregående varv. .

 Varv 7: 6 lm, 1 fm i följand lmb X 3 lm 1 fm  i följande lmb 3 lm ,  1 fm 3 lm i 2:a lmb, 1 fm 3 lm i 3:e lmb,  1 fm 3 lm i 4:e lmb,1 st Upprepa X-X ytterligare 8 ggr, 3 lm 1 st 3 lm 1 sm i 3:e lm från tidigare varv.

Varv 8: 2 sm i den 2.a lm från föregående varv. X 3 lm 1 fm 3 lm om lmb, X. Upprepa X-X varvet runt, avsluta med 1 sm i den första sm från tidigare varv. Klipp av tråden och fäst

Virka en rundel till men klipp inte av tråden





Lägg de båda rundlarna  med avigsidorna mot varandra. Virka 2 lm 1 fm  2 lm växelvis i de bägge rundlarna. Se bild 8 och 9


När man virkat ihop de två runlarna kan man sätta i en ballong och blåsa upp den för att sträcka ut garnet och se hur den kommer att bli. OBS! Ta ut ballongen innan stärkningen.


Till stärkningen behöver man trälim som blandas med lika delar vatten i en plastbytta. till en boll går det åt knappt 1 dl av varje, man kan ju med fördel vänta med stärkningen om man vill göra flera och blanda lite större mängd,
Billigt trälim hittade jag på Jem o Fix


Lägg i  och knåda runt bollen i limblandningen låt den sen ligga kvar ca 5 minuter så att den suger åt sig av vätskan innan man tar och vrider ut överskottet.

Till sist pillar man in en ballong  och blåser upp till passande storlek


Knyt ett snöre runt ballongen och häng upp på lämplig plats och låt torka över natten

När bollen torkat sticker man hål på ballongen och tar bort den.

Det finns en uppsjö av olika ljusslingor ute i handeln, De som drivs av batterier och de som drar ström.  Jag köpte en tre meters med transformator, den räckte till två ljusbollar som står bredvid varandra, en lite större och en något mindre. Batteridrivna passar ju bra när man vill ha dem placerade i till exempel någon hylla el dylikt.   

Jag köpte mina hos Ljus & Miljö i Asarum









15 kommentarer:

Skaparglädje sa...

Jättefint.
Hälsningar Anne-Lie

Vardag och flärd sa...

Så fina bollar! Måste sätta igång att göra sådana, jag gillar ju att virka! Tack för beskrivning!
Kram Eva

Hantverkarglädje sa...

Fint och tack för det mönstret.

Mandisen sa...

Så himla fina! :)

Mandisen sa...

Så himla fina! :)

Evas Kvarnaro sa...

Vilka vackra speciella ljusbollar det blir, riktigt mysiga.
Nu börjar ju mörkret falla tidigare för varje dag och ljus tider blir det.
Höst hälsningar/ Eva

britt-mariolsson sa...

Tack för trevlig idé och tydligt mönster. Har lagt broderi och stickning åt sidan en stund för att virka mig en ljusboll. Men kolla in varv 6 och 7 där står 5 st på båda. Gissar att det ska vara 3 st rep 1 st och att du kopierat varv 5.

skapa och inreda sa...

Tack britt-marieolsson för att du hade ögonen med dig. Har nu rättat till felen.

Elisabeth sa...

Såå jättefina! Tack för att du delar med dig.

virkostickmaja sa...

Nu hänger mina två första bollar på tork. Jag valde vitt glittergarn och det ska bli spännande att se hur det blir.
Roligt och lätt mönster plus bra beskrivning 😀👍

Garbo sa...

Tack för så bra beskrivning och tydliga kort :) Jag sitter nu och virkar den ena halvan av ljusbollen. Men funderar på en sak. På varv 5 står det 3 lm och 1 fm på alla lmbågarna. Men på kortet ser det ut att vara 3 lm 1 fm 3 lm 1 st 3 lm 1 st 3 lm 1 fm på lmbågarna. Jag är nybörjare på att virka och blev väldigt konfunderad.. Jag måst h tolkat fel nånstans..

Sizzi sa...

Tusen takk for at du deler mønsteret - KJEMPEFINE

Love By E sa...

Superfina, tack för du delar med dig. Har gjort första och är på gång med andra, har lagt upp det färdiga resultatet på min blogg och hänvisar naturligtvis till dig.

http://penslarogarn.blogspot.se/

Marléne Niva sa...

Var hittar du ballonger som är runda? De vanliga är ju lire ovala.

Anja Koustrup sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails