tisdag 13 april 2010

Mönster på virkade jordgubbar





Material
Garn: Tilda från svarta Fåret.
Virknål:  nr 2,5 eller nr 3 beroende på hur fast man virkar.
Små pärlor eller gult garn till de små prickarna på jordgubben.





Virka med det RÖDA garnet 2 st lm.
Varv 1. I den första lm virkar ni 6 fm. (6 fm)


Varv 2. 2 fm i varje fm på föregående varv. (12 fm)

Varv 3. *1 fm, 2 fm i nästa* upprepa varvet ut. (18 fm) Här brukar jag sätta dit en varvmarkör för att hålla reda på varvens början och slut, det går lika bra med en liten tråd i avvikande färg.

Varv 4. * 2 fm, 2 fm i nästa fm* upprepa varvet ut. (24 fm)
Varv 5-8. fm runt om (24 fm)


Varv 9. *2fm, 2fm tillsammans* upprepa varvet ut. (18 fm)



Varv 10-11.  fm runt om (18 fm)
Varv 12   *1 fm, 2 fm tillsammans* varvet ut. (12 fm)
Varv 13. fm runt om (12 fm)
Varv 21. Virka sedan 2fm tillsammans tills m tar slut. Tag av garnet och sy några stygn.

Klipp av tråden!



Fnas: Virka med det gröna garnet 6 lm och slut dem till en ring med en sm.

Varv 1. 12 fm runt lm ringen.

Varv 2. *7lm, 1 sm i den 1:a lm, 1 fm i nästa* upprepa varvet ut.


 Klipp av den ena tråden och sy fast fnaset på jordgubben med den andra.

Skaft: Stick ner virknålen mitt i fnaset och virka 7lm i dessa 7 lm virkas sedan fm.

Sy fast några pärlor. Det går lika bra med gult garn.

Lycka till.



28 kommentarer:

Cia40 sa...

Hej Fröken!:)
Får jag vara med vid nästa lektion, känner att mina kunskaper behöver förnyas ,och med din pekpinne (virknål)kan jag nog oxå "maska" till mig några "gubbar":):)SÅ fina:)
KRAM Cia:)

Rosenvante sa...

Ops, här har man missat en lektion märker jag. Tur nån var snäll och gjorde anteckningar.
Kul.

m sa...

Tack så mycket! Jättefina jordgubbar och en så bra och tydlig beskrivning!

homebylina sa...

Hej! Vad kul att du tittade in till mig så jag hittade dig :o) Vilka otroligt fina saker du gör, ska helt klart tipsa svärmor som har kommit in i ett stimm med virkmani :o)Ha det gott! Lina

Lisbet sa...

Du märkte väl att jag var frånvarande. Har ngt på gång med hals och är snuvig. Får väl latläxa nu då? Jag lovar på heder och samvete att jag virkar en jordgubbe i helgen! Om jag är riktigt frisk :)

Du har en award att hämta hos mej!!! Varsågod!

kram

Min vrå... sa...

Åh vad fina!!! Jag köpte lite virkgarn och försökte göra samma med lyckades ej. :( Kanske ska kolla på din fina besrivning lite närmare.
Kram Elin.

Snäckskalsdalen. sa...

Va kul! Tack för den pedagogiska lektionen. Nu ska jag försöka virka mig några jordgubbar. riktigt roligt! Jag har ju sett dina bakverk och dom är fantastiska!
Kram
Agneta

Marie sa...

Söta små gubbar och trevlig lektion! :)

Mina dagar sa...

Hihi...Det var förbaske mig det nyttigaste blogginlägg jag läst på länge!!!
Såååå tydlig beskrivning! Här ska testas det kan du hoppa upp och sätta dig på ;) TACK!!
Snälla, någon gång när du har tid kan du väll visa lika tydligt hur man stickar hälen på en raggsocka! Helst hela om du känner för det;)

Tack-kram
Eva

Anonym sa...

Ser fram mot nästa lektion.
Kerstin

Anonym sa...

Vilken härlig lektionsbeskrivning, mamma! Blev både inspirerad och glad när jag läste den, du är så klyftig!
Nu tycker du väl att jag snart ska följa i dina fotspår, men så duktig som du blir jag aldrig!

Kramar, Elin

mosteringalisa sa...

Vad roligt att du hittade till min blogg så jag hittade till dig.Vilka fina saker du gör.Blev inspirerad av dina "virkade gardiner",tror att jag gör en sån duk kanske.
Måste också göra några jordgubbar.
Må så gott!

vicky sa...

En sån blev jag sugen på att göra!

Bland nystan o papper sa...

Jättefina gubbar!
:)

Sandra | Inspirera Mera sa...

Åh så söta jordgubbar du har gjort!

Svar: Jag håller med "Ett hus utan katt är bara ett hem"!

Fiff sa...

Ville bara tala om att jag har hittat hit, o det e kul! Du diggar katter och virkning, precis som jag. Lägger mig som följare av din blogg, hejsvejs.

Sussie sa...

Vad kul :) nu kanske till och med JAG få till en gubbe eller två ;)
Kram sussie

pysseliten sa...

Fina :) det måste jag testa med bara att shoppa garn igen då . Håller på med en ny påse till Ebbas telefon .

Sunna sa...

Tusen tack för ett förträffligt mönster

Sussie sa...

Jag igen, vill bara säga att du fått en award av mig, för att du har fått mig att ev. :) prova på virkningen.
kram sussie

Tigris Predikantan sa...

Jag tycker mycket om din blogg. Hoppas din lektion går in i min skalle! *ler*
:)

Anonym sa...

Åhh vilka tjusiga gubbar.
Jag har stickat mina men nu måste jag prova på att virka oxå.
Tjusig sida ..=D
mvh
Majsan
eggeby.blogspot.com

KattQarina; sa...

Tack för det fina mönstret! Mina virkade ligger på bloggen.

Tiol sa...

Hej Fröken säger jag också! Jag har inte anmält mig till klassen i dag, men hoppas jag fick vara med på ett hörn här ändå. Vilken roligt tjej du verkar vara då. Kul att virka jordgubbar, smakar säkert bra och håller länge.

Jag har faktiskt en liten fråga till dej.
Var hittar man en sådan bra virknål med bra skaft på som du har???
Kram//Tina i Falun

Pillerillan sa...

Hej och tack för en bra beskrivning! Jag har lagt upp en bild på en gubbe jag har gjort och länkat till din sida! Kram Pillerillan / pillerillanspyssligheter.blogspot.com

Helena sa...

Hej och tack för beskrivningen! Nu har jag också virkat en jordgubbe efter din beskrivning.

Giraffens kaos sa...

Hei :-)
Tusen takk for kjempefin oppskrift :-) Har heklet et par stykker til min sønns lekekjøkken og flere blir det nok :-) Ta gjerne en titt i bloggen min :-)

Virk I Rutan sa...

Tack så jättemycket!!:)

Kika gärna in på vår blogg:)
www.virkirutan.blogg.se

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails