onsdag 13 mars 2019

Påskhöns av återbrukat tyg

Jag fortsätter med att återbruka material som jag samlat på mig under åren.
Alla ni som någon gång har handlat hos Gudrun Sjödén har säkert uppmärksammat att varorna man köper alltid läggs ner i härligt färgglada tygkassar. De är så fina så jag har sparat dem under många år, inte kan jag göra mig av med så vackra tyger, de kommer säkert till användning någon gång har jag tänkt och nu fick några av dem bli till dekorativa påskhöns.

Jag anpassade storleken på hönsen efter tyget från kassarna som är olika stora. Formen fick bli efter de mycket enkla trekantiga tetraförpackningarna som mjölken förpackades i när jag var liten. 
Kammar, haklappar och näbbar klippte jag ut i hobbyfilt på fri hand, alla är således lite olika med egen personlighet.  



















Tvättade och strök tygkassarna innan jag använde dem 
Klipp rent och mät ut tygets bredd som här blev 47 cm. 
Höjden blir hälften av bredden, i detta fallet 23,5 cm.
Klipp ut kam, haklapp och näbb.
Placera dem på rätsidan

Vik över tyget så att en fyrkant bildas.



Sy ihop två av sidorna med 0,5 cm sömsmån. 





Vik kroppen till en pyramid och sy ihop botten men lämna en öppning ca 5-6 cm.







Vänd ut till rätan, passa på att stryka tyget innan stoppningen med fyllnadsvadd.


Sy ihop öppningen med små kaststygn.
sy fast pärlor till ögon




2 kommentarer:

Rämmengården sa...

Så fina 😍 kul när man kan ta tillvara på saker och göra det till något annat 😃 ha en fin kväll kram från Nina

Sylvia sa...

Underbart med dessa enkla påskhönor, man kan använda restbitar som blir över! Tack!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails