söndag 14 augusti 2011

Tre små stickade koftor


 Här har ni mönster på en lättstickad bebiskofta.
Första gången jag stickade den var för ca 30 år sedan,  hittade mönstret i mina gömmor och har nu stickat tre stycken till Bebisarna i Kongo

Koftan är mycket lättstickad, när man läser mönstret tror man att det kommer att bli jättesvårt men ta en del i taget så kommer det att gå bra.

 Restgarner i Tilda från svarta fåret blev en färgstark kofta med mössa till.
Beräkna ca 3 nystan till mössa och kofta.

Naturligtvis kan man sticka koftan i något annat garn, till koftan nedan har jag använt mig av ett garn som legat i ca 30 år.  Pingouin Pingorex baby. 100% acryl Vet inte om det finns kvar på marknaden.


Lila kofta i Tilda garn



Garn: 1,5 hg
Stickor: Nr.3
Storlek: ca. 2-5 mån.

Kofta:

Koftan stickas på tvären och i ett stycke.

Lägg upp 56 maskor på stickor nr.3 och sticka 6 varv rätstickning.

Det 7:e varvet stickas avigt, för att man ska få en slätstickad rand att fästa knapparna på. Därefter stickar du åter rätstickning, tills du har 20 varv sammanlagt. Sedan fortsättes stickningen enligt följande 6-varvsschema:

 Varv 1: Sticka 44 maskor
Varv 2: Vänd och sticka tillbaka 44 maskor
Varv 3: Sticka 50 maskor
Varv  4: Vänd och sticka tillbaka 50 maskor
Varv  5: Sticka 56 maskor
Varv  6: Vänd och sticka tillbaka 56 maskor

Genom att sticka på detta sätt får man svängningen kring halsen, och samtidigt en dekorativ mönsterrand.

Börja om varv 1 på schemat och upprepa 6 varv tills 61 varv är stickade allt som allt. Då börjar man med ärmen: Sticka från halsen räknat 23 maskor, lägg upp på samma sticka 33 nya maskor och sätt de återstående 33 maskorna på en säkerhetsnål.

Fortsätt med samma sticksätt som förut och vänd efter 44, 50 och 56 maskor så som schemat anger. Obs! På ärmen vänder man dessutom vid 6:e maskan från ärmens nederkant vart 6:e varv, för att ärmen ska bli åtsittande nertill. Sticka 82 varv och maska sedan av ärmens 33 maskor.

Tag nu de 33 maskorna på säkerhetsnålen plus de 23 maskorna som finns kvar på stickan, och sticka bakstycket enligt 6-varvsschemat tills det innehåller 116 varv. Sticka därefter andra ärmen på samma sätt som den första, och slutligen det andra framstyckets 61 varv.

Först stickas 41 varv enligt 6-varvsschemat.
Därefter stickas alla 56 maskorna i vanlig rätstickning i 12 varv.

13:e varvet som stickas rätstickning blir då räta maskor från halsen och neråt, och nästa varv stickas avigt. I detta aviga varv görs 4 knapphål på följande sätt:

Sticka 9 maskor, maska av 3 maskor, sticka 11 maskor, maska av 3, sticka 11 maskor, maska av 3, sticka 11 maskor, maska av 3, sticka 2 maskor.

På nästa varv som stickas med räta maskor, lägger man upp 3 maskor, där man förut maskat av för knapphål. Sticka sedan de 5 sista räta varven och maska av löst.

Halskanten stickas såhär: Man plockar upp 82 maskor i kanten på halsringningen och stickar ett rätt varv. Nästa varv avigt. Man är då på koftans insida och stickar ihop maskorna 2 och 2, med undantag för de 10 första och sista maskorna som sticks utan hoptagning. Sedan stickas ytterligare 2 räta varv, och maska sedan av löst.

Montering:
Sy ihop koftans ärmsömmar. Sy eventuellt med knappnålssöm och kluvet garn runt knapphålen. Sy i 4 knappar i den slätstickade randen.

Babyhjälm:

Hela mössan stickas med alla varv räta på stickor 3.

Lägg upp 32 maskor och sticka 1 varv. Öka 1 maska i slutet av första varvet genom att ta upp den näst sista maskan från föregående varv, och sticka den rät. Sticka sedan maskan rät. Nästa varv stickar man första maskan rät och stickar räta m tills 3 maskor återstår.

Ta nu 2 maskor tillsammans och sticka sista maskan rät.

Sticka på nästa varv första maskan rät, och sticka med ökning i slutet på varvet. Fortsätt på detta sätt att öka i ena sidan och minska i den andra, vid slutet av stickorna.

Mössan stickas som ett stickband i 6 partier, varav de båda mittersta innehåller hälften så många varv som ytterpartierna:

Första partiet: Man stickar 32 varv och gör 16 ökningar, respektive minskningar i var sida.

Andra partiet: Man stickar samma antal varv som i första partiet men ökar i den sida där man förut minskat, och minskar i den sida där man förut ökat.

Tredje partiet: Man stickar 16 varv och ökar, respektive minskar, åt motsatt håll mot i föregående parti. (Detta och nästa parti är bara hälften så breda som ytterpartierna.)

Fjärde partiet: Man stickar 16 varv, och ökar respektive minskar åt motsatt håll mot i föregående parti.

Femte partiet: Stickas på samma sätt som det första partiet.

Sjätte partiet: Stickas på samma sätt som det andra partiet.

Därefter maskar man av.
Mössan sys ihop: Den minsta snibben ska vara i pannan mitt fram.

Uppläggningen sys ihop med avmaskningsvarvet, och baktill sys ihop så att de 3 snibbarna möts på mitten av hjässan.

Fäst snoddar i "öronsnibbarna" såhär: Tag ca. 2,5 meter av garnet och vik det på mitten 2 gånger. Vira garnet till en snodd så hårt att det "viker sej" på mitten. Slå en knut i ena änden och klipp bort överflödigt garn. Sy fast den andra änden i "örsnibbens" spets.

Gör likadant på andra sidan.

Lite hjälpbilder som visar hur man gör vid ärmarna



För att slippa fästa alla trådar har jag knytit ihop garnet med en s.k vävknut
 och bara stickat på i räta maskor. De små knutarna har hamnat på insidan.





En markör hjälper dig att hålla rätt på antal varv.




Till er som aldrig har stickat en hjälm mössa, så här ser det ut när man maskat av alla maskorna. 



Lycka till!



25 kommentarer:

Unknown sa...

For et flott arbeid du har gjort. Den solige fargeglade jakken er superfin. Tenk å få bruke garnrester på en slik flott måte. :))

Nina/Stjärnkraft sa...

Den gulorange koftan är ju bara föör läcker! Visst är det tur att man samlar på sig restgarner? (Utom de gånger när man håller på att bli gaalen på alla nystan och härvor som tycks finnas precis överallt ...)

Du är nog den flitigaste handarbetsmänniskan jag haft turen att snava på här i bloggiversum. Det bara sprutar alster ur dina stickor och virknålar ju :o)

Eva sa...

Åh så söta!
Och vilken bra beskrivning, den ska "knyckas":)
Såg vad du skrev om gamla rester. Tror aldrig jag blivit så ledsen på att bli av med något som när vi hade inbrott i källaren för några år sedan. Från mig tog de egentligen bara 2 väskor (varav en typ hockeytrunk, samma storlek iaf) FULLA med garner!!! Förmodligen ville de åt väskorna, men garnet "åkte med"... Suuuuur var jag och det kan reta mig fortf fånigt nog.
Men jag har en del gammalt Baby Doll från Garntjänst som jag tror är ung samma grovlek som Pingorex Baby så det kan nog fungera.
(O se'n hoppas jag PMU kan fortsätta ta emot, för nu blir det mest filtar. Hinner nog bli 50 före leverans:) Man är lite knäpp kanske!)

Anki sa...

Instämmer med Nina angående koftan. En riktig gladkofta!
Pingouingarnet tror jag bestämt att jag stickade i till min äldsta när hon var barn. Hon är 32 nu :D

Fiff sa...

Jag måste bara säga att den gulaktiga koftan är skitcool! Det blir ju ofta häftigare när man använder restgarn. Snyggt! Koftmodellen är jättesnygg i sig, o det e ju toppen att du bjuder på mönster!

Irené sa...

Jättefint!
Den lilla "hjälmmössan" är en riktig klassiker... den stickade jag till mina barn (tro det eller ej) det var i mitten av 60- talet, men den står sig verkligen än i dag!

Otaliga projekt sa...

Vad du är fantastisk som delar med dig av mönster och tydliga bilder.
Den översta koftan blev jag sugen på till mig själv...
Sarah

m sa...

Jättefina alla tre! Snällt av dig att lägga ut mönstret och så bra med bilderna!

Evas Pyssel sa...

En glad-kofta, det var precis det rätta ordet. Jag känner igen modellen så den har nog stickats av mig också för länge sen. Bra när allt går iett. Kram Eva

Johan Hoppborg sa...

vad fina!!

yvonne sa...

underbara koftor och vad skulle jag gjort utan din bloggsida....kram yvonne

Carina Sjölund sa...

Å så söta! Du är verkligen duktig på att sticka :)

Kul att du tittade in till mig.
Välkommen åter!
Kramen♥

Randiga Tråden sa...

De är så söta, ska se om jag kan pröva på med din beskrivning.

Vform sa...

Åå, vad du är duktig! Jättefina tröjor som vi alla borde sticka av alla restgarner som bara finns ...
Tack för mönstret :)
Ha en bra dag!
Kram V

Snäckskalsdalen. sa...

Så bra att du lade in mönstret, jag har förlagt mitt tror jag. I någon flytt eller så. För många år sedan stickade jag sådana set till Röda Korset, jag var riktigt flitig då, men plötsligt ville dom inte ha fler så det kom av sig....nu är det läge för att ta upp det igen.
Och jag minns också första gången jag skulle sticka en kofta, jag tänkte att det här går bara inte, det var liksom FÖR enkelt vilket jag insåg först när jag kommit igång med det.
Agneta kram

Fia sa...

Sv: ja visst är tyget vackert! Nu hänger det på tork, så snart får jag sätta saxen i det :)

Emma Svalander sa...

åh så fint.. nu kliar det i stick-fingrarna. Men än är det ju gott om tid (bebisen kommer ju fört i Januari)
/Emma som bara blir tjockare och tjockare

Johan Hoppborg sa...

Tack så mycket för din kommentar!!! Du gjorde min dag

Sylke Feldhusen sa...

For en fargerik og flott jakke!

Annika GW sa...

Mössan är ju en klassiker! Vi kallade den för " Jonny Nilsson mössa", efter en svensk skrinnare på 60-talet!

Carina Sjölund sa...

Kikar in och önskar dig en fin kväll!
Kramis♥

Camilla sa...

Gud så gullig. Och jag som har en kompis som vilken sekund som helst ska ha barn. Tänk om man ändå kunde sticka.
Kram på dig!

nattugglan sa...

tackar för mönstret.. den skall jag ta o sticka nu då jag ha blivit mommo... Hjälmmössan har jag oxå stickat nångång åt våra barn på 80 talet...men den är bra o sitter på plats.

Anna sa...

Vilka fina koftor! Hoppas att det är OK att jag visar dina bilder på Värma litens Facebook-sida och på Kyrkkaffebloggen.
Hälsningar från Anna på Libris

Ann-Marie sa...

Koftorna är så fina men hur har du gjort nederkanten på den gulrandiga koftan? Det ser ut som om det är virkat efteråt men med samma färg som randen.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails