tisdag 25 februari 2014

Julmöss, garn och lite annat


Är det inte så att julen varar ända till påska? I vilket fall som helst så hittade jag de här söta tovade jul mössen som jag inte kunde låta bli att sticka. Det fick bli ett par som får vänta in julen hemma hos mig, Mönstret, som är på norska, och garn kommer i från SANDNES GARN

Besökte Stockholm för att träffa arbetskamrater som jag inte sett på 34 år, det var verkligen jätteroligt att återse dem efter så många år. Jag bodde i Blackeberg under några år och arbetade då på ett dagis (förskola säger man i dag) i Rinkeby. Under åren som gått har jag arbetat på flera olika förskolor här nere i Blekinge, där jag numera bor, men de år som jag arbetade i Rinkeby kommer jag alltid att minnas lite extra.
Under mitt besök i huvudstaden fick jag också tillfälle att besöka Syfestivalen som pågick mellan den 14-16 februari.  
Jag kunde inte gå förbi det här garnet i så härlig färg, det fick följa med hem. Ni hittar det hos Nysta
Jag gillar att virka och sticka i Tilda garn från Svarta Fåret, på mässan kunde jag fylla på mitt lager med åtskilliga nystan för 25kr st
 Nio härliga timmar tog det att åka buss upp till Stockholm, timmar som jag kunde sitta och sticka på en sjal i ett helt underbart garn från fingerfärda Manos Silk Blend är handspunnet och handfärgat av ett kvinnoprojekt i Uruguay och består av 70% finaste merinoull samt 30% silke. Mjukt och skönt blir det runt halsen, inte det minsta stickigt.
 På väg hem blev det en sjal i den här färgen i samma garn.



12 kommentarer:

Vardag och flärd sa...

Vilka rara möss du har tovat, bra att ha något klart till nästa jul!
Syfestivalen måste vara ett eldorado för sådana som oss, jag hoppas jag ska komma dit någon gång.
Perfekt att sticka på bussen, jag ska åka tåg till Köpenhamn till helgen och då får jag nog ta med mig min stickning.
Ha det fint!
Kram Eva

Snäckskalsdalen. sa...

Härligt att höra att våren verkar komma hos dig också! Idag skiner solen här och det var verandan som fick bli platsen för frukosten!

Rätt kvinna på rätt ställe - dvs där det finns garn! Det turkosblå garnet var ju t o m vackert nystat, det blir liksom angenämt hela vägen då!

Och tänk, tog det 9 timmar med buss, det låter som om man kunde sitta där och vänta in sin själ för det behöver man ibland. Och så passa på att sticka samtidigt!

Många flugor i en smäll.

Dom små "råttorna" är ju för söta! Lägg dom så dom inte gnager av dina andra saker.

Ha det så gott i den fina våraningen, kramar
Agneta

Vform sa...

Perfekt att förena nytta och nöje!
Härliga sjalar du gjort!
... OCH vilka söta möss!
Jag skulle också gått därifrån med massor av garn :)
Ha det gott!
Kram ♥

Evas Pyssel sa...

Jag gör likadant, stickar på resa vare sig i bil, buss eller på tåg. Tänk att du hann två sjalar.Fast du är ju snabb. Är lite sugen på symässan i Malmö, för jag har inte varit på den sorten förut. Får se om det blir av.
Söta möss också. Kram Eva

Karin sa...

Vilka fina små möss och du kan ju alltid sticka lite gula halsdukar till dom till påsk :) ha det fint Karin

Steekjes en Stygn sa...

Ohhh, så vackra garner. Och så mycket du hann på din långa resa. Var här också på en handarbetsmässa med min dotter. Men oss tog det bara knappt två timmar. Men så kul att gå runt där och se allt det vackra.
Ha det gott.
Anje

nattugglan sa...

Va länge den bussresan tog..så det va tur att du gillar att sticka/virka..då går ju tiden fortare.Fina sjalar o va härligt garn..Mössen är ju för söta!

Sunna sa...

Åh vad jag gillar dina inlägg, så inspirerande och kreativa

Monkan sa...

Söta möss, de ser välmatade ut :)

Oj, nio timmar på buss! Imponerande. Fast med så mycket roligt att se fram emot så kanske det inte var nåt problem. Och dessutom med en stickning i händerna så kanske tiden flög fram även på hemvägen :)

Annika GW sa...

Tycker nog att det kan vara små "vårmöss" också!Synd att vänta in kommande jul när dom är så fina. / Annika

Anonym sa...

Så fina sjalar och det garnet alltså...helt underbart!

Anonym sa...

Så fina sjalar och det garnet alltså...helt underbart!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails