onsdag 24 juni 2015

Nässelfrossa

För över 30 år sedan gick jag en växtfärgningskurs, i går fick jag möjlighet att återuppleva denna mycket trevliga sysselsättning där vi under en workshop fick ta del av traditionell växtfärgning av ull, lin och bomull.
Vädrets makter var med oss under de timmar vi färgade och umgicks under trevliga former på bryggan vid Nyteboden, ett vackert och naturskönt område som verkligen fick oss deltagare att känna, här och nu.

Vecka 26 pågår sen många år –Nässelfrossa –" kulturveckan i västra Blekinge, som liksom nässlan retar, bränner, men också är matnyttig och hälsosam, en vecka då man frossar i kulturupplevelser! Nässelfrossa är en av de större kulturhändelserna i Blekinge med uppemot 150 evenemang under 8 dagar och nominerades 2011 för Stora Turismpriset. Hela bygden sjuder av aktivitet och här finns något för alla: musik och måleri, byggnadskonst och kulturarv, cirkus och trolleri, släktforskning och broderi, utflykter och vandringar, historia och historier!"



Nässlor...
.....av rödkål får men en härlig lila färg...
...teblad...
och massor av lökskal.









Tidningen SYDÖSTRAN var där och gjorde ett reportage som går att läsa i dagens tidning.
Fotograf Gunnel Persson hamnade själv på en bild tagen av mig.


Det serverades både förmiddagsfika, lunch och eftermiddagsfika, allt var så otroligt gott.



Stort tack till Eva Svensson och Ingar Björnfot för en helt fantastisk dag.

11 kommentarer:

nattugglan sa...

Va häftigt med färgat garn o säkert kul att göra också. Det blir så fina naturnära färger av sånt som är plockat i naturen. Jag beundrar dina ugglor sååå, de är så söta!. ha en bra dag..

Yvonne sa...

underbar dag fick vi tillsammans

lavendia sa...

Vad härliga färger det kan bli av naturen. Vad ska det bli av garnet? / Britt

Hantverkarglädje sa...

Kan lätt tänka mig att ni hade en fantastisk dag. Växtfärgning är något som jag gärna skulle pröva men har faktiskt inte blivit av eftersom jag håller på med en del annat så lämnar bara vissa saker som låter intressant.
Du har så himla mycket intressant här på din blogg. Båda jag och min syster har virkat ugglor enligt din modell. lat att läsa "recept" som jag är så har jag bara tittat på bilden och virkat där efter. Tror att de är ganska lika ändå. Önskar dig en trevlig vecka trots allt regn denna sommar.

Vardag och flärd sa...

Växtfärgning vill jag göra och har tänkt att samla ihop några grannkvinnor till en färgardag - bara jag får lite mer fritid. Färgerna blir ju så härligt naturliga.
Ha det fint!
Kram Eva

Evas Pyssel sa...

Vilken rolig idé med Nässelfrossa. Det är ett tag sedan vi höll på med växtfärgning här i byn. Så roligt det var. Jag har vävt några plädar av mina garner, men jag har en hel låda kvar med garner. Har inte kommit till skott vad det ska bli av dem. Synd att det är så långt till dig. Det hade varit kul att vara med .
Kram Eva

Vform sa...

Viken trevlig sysselsättning! Har inte prövat med växtfärgning själv, men verkar vara jätteroligt! Så ett och annat har man ännu att lära sig :)
Söta ugglor i olika färger och former i förra inlägget! Du hinner med så mycket du!!
Ha en fortsatt fin sommar :)
Kram!

Anonym sa...

Bra att man kan använda nässlor till så mycket. Har du tips på vad man kan använda mördarsniglar till också, för det är ett annat otyg som hålls i vår trädgård. Vilka växter var det vackert lila garnet färgat med?

Snäckskalsdalen. sa...

Så roligt och det är fantastiskt det där med växtfärgning! Har alltid fascinerat mig, men jag har aldrig provat. Det blir så vackra milda färger och man riktigt känner att man är nära naturen när man ser färgerna, dom passar liksom in!
Vilken mysig tillställning det verkar ha varit och uppmärksammad också! Kul med sånt där, att det finns entusiaster som verkligen gör saker och visar hur dom gör.
Trevlig helg, stor kram
Agneta

Black Iris sa...

Vilken otroligt trevlig dag du fick vara med på. Önskar dig en riktigt fin fortsatt sommar nu..

Kram Maidi

Gunilla sa...

va roligt och färga själv det har jag också testat på för hur många år sen som helst känns de som

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails