fredag 12 februari 2016

Virkade möss

Säkert är det många som liksom jag förundras över Fröken Elsas helt underbara virkade små möss, jag blir så glad när jag tittar in till henne för att se vad de små mössen har hittat på sen senast.
Även andra bloggare världen runt bjuder på härlig inspiration med bilder på pinterest som gör att man själv skulle vilja pröva på att virka en liten mus.

I november förra året hittade jag ett mönster hos Irene som har bloggen PysselBoa. Jag blev genast sugen att virka efter hennes mönster men det var så mycket som skulle göras innan jul så det fick vänta. I mellandagarna kunde jag äntligen börja med en liten julmus som sen hastigt förökade sig några gånger. Efter det så blev det vita små dansmöss. Mönstret var mycket lätt att virka efter med tydliga bilder som på ett pedagogiskt sätt visade hur man skulle gå till väga.

Mönster hittar ni hos PysselBoa, hon delar frikostigt med sig av sitt mönster som hon skapat till förmån för en insamling till cancerfonden Var vänlig och respektera hennes önskan och hjälp till att nå hennes mål om du använder hennes mönster, självklart kan även ni som inte virkar bidra med en slant.

När jag var liten önskade jag mig tre små vita dansmöss men mina föräldrar, som inte tyckte att det var en bra idé, köpte mig ett litet akvarium istället. Nu har jag virkat mig flera små dansmöss som förgyller tillvaron hos mig.










Det är långt till nästa jul men tiden rusar ju som bekant iväg fortare än man tror.
Passa på att virka några julmöss i väntan på julen 2016.







16 kommentarer:

Snäckskalsdalen. sa...

Möss är söta! I verkligheten! Men dom här är ju så otroligt mycket sötare, milde tid så gulliga möss! Så pilligt men så helt bedårande! Och ja, du har rätt, tiden går så fort, lika bra att göra lite julmöss när man ändå håller på. Våra katter kommer in med små möss här ibland! Och dom är väldigt söta dom också!
Kramar
Agneta

Vform sa...

MEEN så söta!
Kunde ha ett antal sådana små vita möss inneboende,
i stället för dom som springer på mellantaket!
Har alltid beundrat Fröken Elsas möss ... de här var minst lika söta!
Ha en skön 'Alla hjärtans dag'
Kramar ♥

Vardag och flärd sa...

Fröken Elsas möss är så fantastiska med allt runt om och en liten berättelse, jag tittar in till henne ibland.
Men dina möss är också så fina, du har pyntat dem så bra! Du kan säkert göra en liten berättelse om dem. Tack för att du hänvisar till mönstret och självklart blir det ett bidrag till cancerfonden! (Min dotter hade riktiga dansmöss en tid, jag var inte överlycklig!)
Ha en fin helg!
Kram Eva

IreneL sa...

Åhhh så underbara möss! Jag har också tänkt virka möss men ännu har det inte blivit av...men snart så.. Jag har precis virkat bockarna Bruse, trollet och bron. Dessa ska barnbarnet få som gillar den sagan!
Ha en fin helg!

lavendia sa...

Jättesöta. Och de är ju riktigt lika riktiga möss. Du är duktig med virknålen. / Britt

Fingerbølla sa...

Åååå de ballerina-musene var utrolig søte! LYKKE Å EIE EI SÅNN!

Helena sa...

Men åh så fina möss! Helt underbara. Fin fortsättning på helgen.

Maria sa...

Vilka fina möss du gjort, jätte söta, tomte mössen också.
Önskar dig en fin Alla Hjärtans dag/kram

Anonym sa...

Dina möss är såå fina! Hur kan det va att just virkade möss är så gulligt när möss i vetkligheten är så otäcka......

Steekjes en Stygn sa...

Så otrolig söta dem är, dina dansmöss. En gång i tiden hade vi en liten mus i huset som barnen kallade Martin. Jag var nog inte särskild lycklig med den men nu är det kanske dags att virka en.
Ha en fin fortsättning på helgen.
Anje

Evas Pyssel sa...

Gu´ så gulliga små möss. Här i huset gillar vi inte de levande. Vi blev invaderade för ett tag sedan. Inte kul. Men sådana här är ju väldigt trevliga.
Kram Eva

Evas Kvarnaro sa...

Åhh vilka super söta möss, jag ser dem då och då i ladugården där vi har våra hönor.
Där finns det mat som blir över även till mössen, inget man kan göra åt och vår katt ta nog rätt många oxå. Men han kommer aldrig och visar oss dem, det är ju brukligt, fniss
Tycker nog ändå att de levande är rätt söta, ögonen särskilt, men jag vill inte gosa med dem, som jag hade velat göra med alla dina möss, hi hi hi hi . . . .

Hoppas du är pigg och klarat dig från influensan, jag fick en mild variant.
Men den blev ändå seg och jobbig.
Må väl kram/ Eva

Mandelhjärta sa...

Men, vilka söta möss du har gjort! Så fina! :)
Ha en bra dag!

Snäckskalsdalen. sa...

Åååå, har du också varit förkyld, det är så jobbigt, jag är mitt uppe i det och jag hostar så jag vränger mig in och ut känns det som. Och jag kan inte för mitt liv minnas om jag tog vaccin eller inte. Annars är jag en ordningssam människa som noterar men den här gången vet jag varken in eller ut. Jag måste ha missat det. Jag har så bra lungor i vanliga fall, dom är jag nästan stolt över, dom har enorm kapacitet enligt sådana där prover man får göra ibland, men när det gäller förkylningar så får jag sån luftrörskatarr så det liknar inte och det vill gärna gå ner i lungorna och det vill jag inte. Har t o m legat på sjukhus för några år sedan för dubbelvarianten och det vill jag helst slippa igen.....Hoppas verkligen att du känner dig bättre nu och att vi alla återfår våra krafter och vår energi!
Kramar
Agneta

Helena sa...

Men vilka bedårande fina möss du gör. Helt underbara. Önskar dig en fin helg. :-)

frupersson sa...

Å såå söta! Och vilka ljuvliga bilder du tar, en fröjd att titta på alltid.
Kram
Maria

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails