måndag 5 september 2011

Nord och Syd

I lördags kom kriget till Bräkne Hoby.
Det var föreningen Nord och Syd som spelade upp slaget vid Hartsville.
 I december 1862 var det på riktigt.
Bild lånad från: http://www.nordosyd.se

 Vi åkte till deras läger för att se på slaget som visades för allmänheten kl.14.00 .
Vår son Johan, som är Nordstatssoldat, hade tränat med de andra hela förmiddagen.

 Krutröken låg tät på fältet.



Två Nordstatssoldater.
Sonen till höger 



 Helt plötsligt så förflyttades jag till filmen Borta med vinden.
Titta så vacker klänning.

Är det inte Reth Butler? Nja nästan iallafall.




 I dagens BLT kan man läsa
 " Arrangörer är Svenska CSA, vilket betyder Confederate States of America. Bland deltagarna finns svetsare, tandläkare, projektledare, polismän och studerande.
Alla med samma stora intresse; att återskapa det amerikanska inbördeskriget, 1861-65"

Till sist kan jag berätta att vi efter slaget fick tillfälle att prata med flera av deltagarna. Jag och min yngsta dotter blev lite sugna på att vara med bara för de fina klänningarna.
Dotterns plats skulle ju vara att se söt och trevlig ut så det skulle inte vara några problem, och som de sa till mig " Det fanns gamla glädjeflickor på den tiden" så plats för mig skulle det också finnas.
hmmm ... gammal glädjeflicka.. jag!!!!... Nej, jag drömmer om att få vara Scarlett O'Hara!

Suck!




8 kommentarer:

Snäckskalsdalen. sa...

Men självklart, du ska vara Scarlett O'Hara, vad annars.....gammal glädjeflicka....vafalls, dom kunde säkert varken sticka eller virka, det tror jag Scarlett kunde.
Vilken häftig tillställning, autentisk med rök och tält och uniformer och allt!
Agneta kram

Vform sa...

Vilket trevligt inlägg!
Och vilken stilig son du har! Skulle gärna velat se dig och dottern också i era "roller" :O)
Här i Österbotten har också spelats teater från krigen! Häftigt, att få se nu, utan att behövt vara med den tiden!
Ha en bra dag, "Scarlett" ;)
Kram

Sunna sa...

så otroligt häftigt, jag har njutit av varje bild, vilken grej

Grabbarna boys sa...

Jag läste om detta i tidningen i morse!!
Häftigt att sonen din var med och han ser då verkligen stilig ut.
Underbart inlägg...precis som vanligt, hi,hi!!
ha det så bra så syns vi kanske på hundkursen imorgon.
Bella ska vara med i den sena gruppen!!
Kram!!

Vitt hus med svarta knutar sa...

Vilken upplevelse! Det måste verkligen känts som att kliva rakt in i en filminspelning...

Vad roligt att du kikade in till mig för här var det skoj...så mycket virkat och stickat...jag virkar mormorsrutor till en pläd...har väl ca 190 rutor kvar;-)

Ha en fin tisdag!
Kram,
Regina

Felix sa...

Vilka upplevelser i sommar, både Nord och Syd och Antikrundan. Spännande värre!

Har läst ikapp en del nu... ;-)
Ny header och nytt utseende på bloggen också sedan jag var här sist.

Sensommarhälsningar
Elisabet

Lilli sa...

Vilken grej! Skulle också vilja vara som en Scarlett :) Så mycket fint som gjorts med mormorsrutor som är i högra spalten på din blogg!

caisa sa...

Hej Trevligt att få se bilder
på dett gammalt slag. Inte långt härifrån i Filipstd utspelas ett sjöslag med Monitor och Merrimack.
Fina virkade kuddar du har bild på.
Ha en bra dag Caisa

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails