lördag 19 juli 2014

Virkad ugglemormorsfilt och barnvagnshänge


Filten med de små ugglorna och barnvagnshänget har jag virkat till Kerstin, en arbetskamrat som har blivit farmor till lille Cornelius. Garnet jag har använt mig av är Tilda från svarta fåret och virknål nr 3.






Långa ljusa sommarkvällar sitter jag ute på altanen och njuter av lugnet, virkar, dricker te och hittar inspiration i de virk och stickböcker jag har samlat på mig under åren. En av de senaste kan jag varmt rekommendera,  Färgglad virkning, ni hittar den hos Adlibris 
Jag återkommer ständigt till sidan 45 i boken, där visas ett helt underbart överkast som är virkad i dubbelt Mandarin Petit. Det går åt 90 nystan, 1 nystan kostar ca 39 kr, det blir ... låt mig se... 3510kr!!!!
Jag tror att jag måste vänta tills det blir rea på det garnet :) 
Efter att ha lyssnat på ett antal mer eller mindre bra deckare med mord från Ystad till Haparanda sökte jag och hittade en bok som grep tag i mig.
 "En berättelse om rätt och fel, och hur det ibland inte går att skilja dem åt.M. L. Stedmans hyllade roman är en hjärtskärande berättelse om längtan och saknad, och om hur livets omöjliga vägval tvingar ut människan i ett landskap där gränsen mellan rätt och fel inte längre är uppenbar"

"En aprilmorgon spolas en båt upp på stranden och i den vinddrivna farkosten finner fyrvaktarparet en död man och ett levande spädbarn. Tom vill först låta underrätta myndigheterna, men Isabel, som genomlidit tre missfall, ser barnet som svaret på alla hennes böner, som en gåva direkt från Gud. Mot bättre vetande beslutar de sig för att behålla den lilla flickan och låta världen tro att hon är deras dotter. Det är först två år senare, när de återvänder till fastlandet, som paret inser att den händelse som gett deras tillvaro en mening samtidigt slagit en annan människas liv i spillror."
Läs eller lyssna på Fyren mellan haven en bra berättelse som är lättläst och gripande.

I går var jag på en klassåterträff, vi firade 40 år sedan vi gick ut nian. 
Tack till er alla för en mycket trevlig dag.
Det var verkligen roligt att få tillbringa en dag med klass 9F

Mats och Roger bjöd verkligen på en trevlig flashback :)
Vi fick återuppleva den fantastiska specialaren som består av en kokosboll instoppad i en fralla. 

21 kommentarer:

Snäckskalsdalen. sa...

Så fint du har gjort till det lilla barnet. Vi har fått reda på att det är en baby på gång, i januari, och jag tänkte faktiskt på att virka något litet täcke till den händelsen. Dom som ska bli föräldrar är så där mysiga som tycker om hemgjorda saker och inte dom dyra trendiga prylarna som bara ska stå i en hylla (ett sånt barn ska döpas snart och där har föräldrarna talat om att inga hemstickade eller hemvirkade saker önskas......ibland undrar man, säger man så? Ja, det var bara inom parentes).
Va kul med klassträff. Jag fick för tre år sedan en inbjudan till ett 40 årsjubileum (studenten) och jag tänkte, men det har dom ju skickat fel, inte är det 40 år sen jag gick ut.....hahhahhahha! Visst var det så! Du milde.
Nu är det som du skriver härliga kvällar och man njuter!
Ha en fortsatt fin sommar, stor kram
Agneta

Emilia sa...

Så fin present - både hänge och filt!

frupersson sa...

Å vad bra med ett boktips!
Och vad vackert du har virkat...som vanligt!
Ha en skön dag
Maria

Vform sa...

Underbart täcke och hänge!!
Vad duktig du är :) ... men dyr verkar din hobby att vara :)

Tackar för hälsningen ... alltid trevligt med festligheter :)

Ha en skön fortsättning av sommaren och på altanen med både virkning, bok och tekoppen!!
KRAM Vivan

Nettan sa...

Vilken härlig present :)

Evas Pyssel sa...

Så ljuvlig filt och ugglerad. Du är så duktig . Jag förstår att du hinner en del för ljuvliga sommarkvällar kan man verkligen försjunka i ett handarbete.Vilken läskig skapelse ni proppade i er . Var det verkligen gott ????
Kram Eva

Merja sa...

Underbar filt med fint hänge!
Låter som en konstig kombination av fralla och kokosboll...:)Men kanske gott.
Ha det gott!

Anonym sa...

Jag tror lille Cornelius kommer bli en riktigt klok och harmonisk herre vad det lider. Kan det bli annat om man får så vackert att titta på!!

Evas Kvarnaro sa...

Hej Annika, vad kul ni haft på klassträff, ni kände väl er fortfarande som ungdomar när ni möttes, *fniss*
Vad mkt fint du virkar och stickar
men till det krävs väl ingen ork, du bara sitter och njuter.
Ugglorna är ju för gulliga . . .
Avundas er som bara kan få ro med att i stillhet och virka. I denna hettan orkar jag inget, inte ens att hålla i en bok, hi hi . . .
Men därför ska jag göra som du, en talbok är toppen.
Sen kan jag ligga där och slappa under lönnen i skuggan och må väl.
Tack för tips om boken.
Må så gott/ Eva

Steekjes en Stygn sa...

Tack för boktipset. Har inte ens tagit mig tid att skriva om din vackra virkning men boken har jag läst färdig nu.
Så söt det lilla hänge blev. Du är så duktig.
Också väldig duktig att inte öppna sin mailbox en längre tid. Tror inte jag skulle klara det.
Ha det fint.
Anje

Ölandsvindar sa...

Jag har läst tidigare om den boken. Ska fråga efter den på bibblan. Mycket konstigt har man ätit i sin da´r men fralla med kokosboll har jag missat.
Ha det bra! Kram från Kerstin

Gunilla sa...

men så fint och ugglorna så söta !!

Ha en fortsatt härlig sommar/Kram

Annika Odelstav sa...

Hej! Så kul att hitta till din trevliga blogg! Har du sett att jag har en beskrivning på näverstickning på min blogg? Det är hur man stickar "platt", men jag har tänkt göra en beskrivning till hur man stickar runt rätt så snart, hoppas det kanske kan få igång din näversjal :-)

Annika Odelstav sa...

Poncho menar jag, är så van att alla stickar sjalar...

Maritas Maskor sa...

Du virkar då fina saker så man blir sjuk när man ser dem! Vilka fina ugglor!! Såå söta!! En superfin present till den lille pojken!

Monkan sa...

Dina ugglor är så sagolikt söta. Jag bara sitter här och bläddrar upp och ner, från bild till bild.

90 nystan... då skulle jag bli tvungen att skaffa större boende ;) Men du, om nån undrar vad du önskar när du fyller år, då är väl svaret till alla givet "några nystan mandarin petit" :)

Innestemmen sa...

Hei! Så skjønne babyting du har laget :) Fargeglade og vakre! Tusen takk for hyggelig kommentar hos meg, det setter jeg veldig pris på :)

Unknown sa...

Tack för boktipset ....blev så sugen på en specialare nu ....kram Yvonne

Hedvig sa...

Åh så fina, jag älskar ugglor! Och smart att använda dem till barnvagnen. :)

Annika GW sa...

Så fint och välgjort som vanligt! Våran favorit var något liknande. Fralla med jordnötter och en chokladboll på det. Mums. / Annika

Sofia sa...

Gillar dina ugglor. Blir så inspirerand. Undrar vilka färger du använde på de tre mobiler som går i grönt/turkos/blå. Vilken är närmare beskrivning av nyanserna?
Sofia

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails