tisdag 14 april 2015

Virkade Kråke dockor och virkade Babblar

Det började med att mina kollegor på den förskola jag arbetat på undrade om jag inte kunde virka en Kråkedocka, nu har jag har virkat fyra stycken Kråkedockor. lite extra roligt tycker jag det är att en av dem bor hos  JESSICA LINDHOLM som har illustrerat böckerna om Kråke.  De två andra bor på olika förskoleavdelningar där man arbetar med Kråketema.

Varje gång jag virkat en docka har jag tänkt att nu måste jag skriva ner mönstret men virknålen tycks leva ett eget liv, det är nästan som att måla med virknålen, allt bara flyter på och vips så är dockan klar. Eftersom jag virkar utan mönster blir den ena Kråkedockan inte lik den andra utan alla blir mycket personliga. Jag måste erkänna att det har varit lite svårt att skiljas från dem när de har flyttat hemifrån men jag vet att de har det bra och att barnen och tar väl hand om dem.



Vet ni vilka Babblarna är? 
Rebecca med bloggen Mitt kakfat delar med sig av sitt mönster på alla de små figurerna som många barn har tagit till sitt hjärta. Roliga att virka men lite pilligt med alla delar som sätts ihop

 Här är de från vänster: Bibbi, Bobbo, Dadda, Doddo, Babba, Diddi och längst fram lille Vovvo
OBS! jag tar inte emot beställningar på Babblarna. Hänvisar till Mitt kakfat  

Föräldrar till Babblarna är Hatten Förlag.

"Välkommen till Babblarnas värld!

Vi på Hatten Förlag jobbar utifrån ett engagemang att göra språkinlärningen rolig och inspirerande. Främst ger vi ut böcker, spel och material på temat tecken- och språkträning. Barn som behöver extra stöd i sin språkutveckling har särskilt nytta av våra titlar – men de är självklart roliga och stimulerande för alla! Babblarna har blivit en stor favorit för småttingar – både hemma och i förskolan."

12 kommentarer:

Snäckskalsdalen. sa...

Vilka otroligt söta små varelser du gör och jag förstår om det är svårt att skiljas från dom. När jag gjort något som jag känner så för så tar jag ordentligt med bilder av dom och stoppar in i min dator, då kan man se att man verkligen gjort det. Och ibland undrar jag, gjorde jag verkligen det där!
Looma, det verkar jättekul och när vi hade familjen med 3 flickor här för ett par helger sedan så hade jag köpte ett lager sådana gummiband och jösses vad det pysslades, flickorna är 9 år och tvillingar på 6 år, så det måste ha varit rätt målgrupp!
Jaaa, ett litet hus på Fuerteventura eller nån annanstans där det är lite mildare klimat hade varit mysigt, men det ingår tyvärr inte i min budget, jag är som du glad för vad jag har här hemma, men visst är det roligt att drömma! Gissar att du hade det jättegott på semestern!
Kramar Agneta

lavendia sa...

Vilka söta. Jag tycker Kråkedockorna påminner om Televinken.
Jag förstår att du virkar utan mönster och det brukar jag också, även om det inte blir lika fint som det du gjort. Men visst är det till hjälp om du kan skriva ner ett mönster. / Britt

Evas Kvarnaro sa...

Hej, jag har inte hört talas om 'Kråke'
dockor, men kanske inte så konstigt.
Men så fina de är, givetvis ska alla har ett eget uttryck, ingen människa är ju den andra lik, hi hi . . .
Ej heller babblarnas värld vet jag något om, men nu vet jag . . . .
De är verkligen jätte häftiga . . .
Du är ju så duktig oxå, då blir babblarna så fina så . . . .
Verkligen läraktigt för mindre barn !

Bravo ! Må så gott/ Eva

Siv sa...

WOW! Vilka figurer du virkat! Är ofta här inne och "kollar"! Älskar dina ugglor och önskar att jag och virknålen kunde bli kompisar.... Visst kan jag virka, men jag tycker inte det är kul, och då blir det inte bra, vilket leder till UFO:n!
Tur vi är olika och jag fortsätter att njuta av dina figurer!
Ha de' gott....

Ann-Louise sa...

Tänk att du skapar så mycket fint utan mönster?! Det är en stor begåvning!

Kram Ann-Louise

Vardag och flärd sa...

Härliga kråkedockor, förstår inte hur du kan virka utan mönster! Babblarna ser enkla ut vid första anblicken men jag ser sen att det är många små delar som ska till så jag ger mig inte på att göra sådana.
Ha det fint!
Kram Eva

Evas Pyssel sa...

Vilka söta dockor . Det är väl klart att små barn älskar dem. Inte minst för de glada färgerna. Tänk vad mycket det går att virka. det finns inga gränser.Underbart !
Kram Eva

Skaparglädje sa...

Så fina dockor du gör. Förstår att de är mycket populära. Jag klarar inte av att virka/sticka utan mönster.
Kram!

Rosenvante sa...

Jisses vilket pillgöra, du är så duktig och påhittig. Förstår att de blir poppis bland barnen.

Maria sa...

Du är så duktig på att virka, jätte fina blev dom. Dom där gummisnoddarna håller mitt ena barnbarn på med, finns i så många färger och dom blir riktigt fina.
Kramen

Monkan sa...

Åh, de där babblarna var ju hör söta som helst!

Black Iris sa...

Kråke har inte heller jag hört talas om men känner ändå igen figuren.
Ett härligt gäng med Babblar har du fått till. Måste vara roligt att ha ställen som gärna vill ha dina grejer.
Jag är så glad över mitt senaste barnbarn (nu 5 mån) för henne kan jag nu överösa med småsaker som är så roliga att göra.
Looma lärde jag mig nyligen av mitt 10-åriga barnbarn. Vi hade jätteroligt på balkongen och t.o.m. gubben fick sig ett Gais-armband..

Kram Maidi

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails